Creación, reflexión y actuación en el Patrimonio: el Coro de la Catedral de Santa Ana, Las Palmas de Gran Canaria / Creation, deliberation and performance of the Heritage: the Choir of the Cathedral of Santa Ana, Las Palmas de Gran Canaria

  • Jonás ARMAS NÚÑEZ
Palabras clave: coro, catedral, patrimonio, Concilio Vaticano II, Chorus, Cathedral, Heritage, Second Vatican Council

Resumen

El siglo XX fue una centuria propicia para la reflexiónen torno al patrimonio cultural europeo, época dereconstrucción y restauración. Canarias no estuvoexenta del debate intelectual sobre la necesidad demantener y valorar su patrimonio. Entre los casos quecrearon un mayor debate intelectual está el del trasladodel coro de la catedral de Santa Ana.La necesidad de mantener y dar un nuevo uso al coro,tras las directrices emanadas del Concilio Vaticano II,creó una reflexión de los intelectuales canarios y susinstituciones, quienes alzaron la voz a través deescritos oficiales y prensa local; llegando a pedirconsejo a los profesionales de la universidad,mostrando así el interés de la población canaria haciasu patrimonio en la segunda mitad de la centuria.The 20th century was a propitious for the reflectionconcerning the cultural European heritage, wich wasan epoch of reconstruction and restoration. CanaryIslands weren´t exempt from the intellectual debate onthe need to support and value his heritage. Among thecases that created a greater intellectual debate is themovement of the choir of the Santa Ana´s Cathedral.The needed to maintain and give a new to the chorus(after the directives come from the Second VaticanCouncil) created a reflection of local intellectuals andtheir institutions, who spoke out through officialwritings and local press; seek the advice ofprofessionals of the University, thus showing theinterest of the people towards their heritage in thesecond half of the century.